Opracowała: mgr Bożena Perdon

KONSPEKT

KLASA- IV

TEMAT: Układamy jednodniowy jadłospis.

ZAKRES TREŚCI:

  1. Czynniki decydujące o potrzebach pokarmowych ludzi.
  2. Składniki pokarmowe i ich rola dla organizmu.
  3. Pokarmy bogate w białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy, sole mineralne, błonnik.
  4. Budowa jadłospisu.

CELE ZAJĘĆ:

WIADOMOŚCI- UCZEŃ:

·        Podaje czynniki decydujące o potrzebach pokarmowych ludzi,

·        Wymienia składniki odżywcze,

·        Wyjaśnia znaczenie podstawowych składników pokarmowych,

UMIEJĘTNOŚCI- UCZEŃ:

·        Potrafi samodzielnie zbudować jadłospis, uwzględniając czynniki decydujące o potrzebach pokarmowych.

POSTAWY- UCZEŃ:

·        Wykorzystuje wiedzę na temat zdrowego odżywiania w życiu codziennym.

FORMY PRACY:

·        Praca indywidualna, grupowa, zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·        Kartki białego papieru, układanka - elementy jadłospisu, nazwy składników odżywczych oraz ich rola.

PRZEBIEG LEKCJI:

1.                Przypomnienie czynników decydujących o potrzebach pokarmowych człowieka.

·        Wiek, płeć, stan zdrowia, pora roku, rodzaj wykonywanej pracy.

2.                W jaki sposób dbamy o to, aby być zdrowym? ("burza mózgów").

3.                Na dzisiejszej lekcji spróbujemy wspólnie zbudować jadłospis dla ucznia 11- letniego, na porę roku- zima, uwzględniając zasady prawidłowego żywienia ( 5 posiłków) oraz składniki odżywcze.

4.                Proszę wymienić podstawowe składniki pokarmowe:

·        Białka

·        Cukry

·        Tłuszcze

·        Błonnik

·        Witaminy

·        Sole mineralne

5.                Przyjrzyjmy się bliżej poznanym składnikom i przypomnijmy, jaką rolę pełni każdy z nich dla naszego organizmu.

·        Białko- budowa organizmu,

·        Cukry, tłuszcze- dostarczają energii,

·        Błonnik- reguluje wędrówkę naszego pokarmu,

·        Witaminy- dbają o nasze zdrowie oraz wzrost,

·        Sole mineralne- zabezpieczają organizm przed łamliwością kości.

6.                W oparciu o potrzeby pokarmowe ludzi, zasady prawidłowego żywienia, spróbujemy zbudować przykładowy jadłospis.

·        Uczniowie podzieleni zostają na grupy 3-osobowe, każdy zespół otrzymuje kopertę, w której znajdują się nazwy posiłków, potrawy. Zadanie polega na przyporządkowaniu potrawy do rodzaju posiłku. Czas pracy 10 min.

7.                Przedstawiciel grupy odczytuje propozycję jadłospisu, uzasadniając swój wybór. Nauczyciel ocenia trafność doboru potrawy do posiłku.

8.                Podsumowanie lekcji.

ZADANIE DOMOWE

Zad.1 Podkreśl te produkty, których nie należy często spożywać:

·        Mleko, cola, hamburger, surówki, frytki, kasza, chipsy, owoce.

Zad. 2 Zaproponuj kilka produktów do Twego obiadu i uzasadnij ich wybór.